Digitaalisen sote-palvelutarjonnan monipuolistaminen mm. etätoteutuksin ja sen tuominen kansalaisten ja ammattilaisten arkeen on tämän projektikokonaisuuden kehittämisen lähtökohta ja tavoite. Tavoitteena on uudistaa niin asiakas- ja palveluohjausta, asiakaskokemusta, työn tekemistä, palveluiden kuluttamisen kulttuuria kuin työn tekemisen tapoja.
Tässä projektissa tehdään selvitystyötä, kokeillaan, kehitetään ja uudistetaan käytänteitä ja yhteisiä toimintamalleja ja prosesseja. Toimenpiteinä ovat esimerkiksi OmaSAVO-asiointikanavan kehittäminen, digihoitopolkujen ja Terveyskylän käytön laajentaminen sekä etävastaanotto- ja konsultaatiotoiminnan vahvistaminen hyvinvointialueella. Näin voidaan tulevaisuudessa turvata kansalaisen helppo ja laadukas sähköinen asiointi sosiaali- ja terveyspalveluissa ajasta ja paikasta riippumatta.
Etäpalveluiden tuomia mahdollisuuksia on alueellamme edistetty ja hyödynnetty vaihtelevasti. Palveluiden tarjonta ei osin vastaa kansalaisten tarpeita, eikä muuttuvan työympäristön haasteita. Toisaalta pitkät välimatkat ovat ajoittain esteenä tarjotun palvelun käyttämiseen. Sähköisten palveluiden kehittämisessä on alueellamme paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.
Projektin vastuuhenkilöt
Sähköisten palveluiden kokonaishankkeessa projektipäällikkönä toimii Pasi Kuosmanen. Osaprojektien hankekoordinaattoreina ovat Timo Isoaho (Etäkonsultaatio ja etävastaanotot) sekä Erja Huttunen ja Katja Soininen (digihoitopolut).
Lisätietoja antaa
Aiheesta blogissamme:
Chattaava fysioterapeutti Pohjois-Savon diabeetikoiden tukena digihoitopolulla
Pohjois-Savon hyvinvointialueella, Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeessa on tehty kansallisesti uraauurtavaa kehittämistyötä, kun viime vuonna otettiin käyttöön diabetesta sairastaville koko alueen yhteinen digihoitopolku. Polku yhdistää perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toimijat. Asiakkaat saavat polulla käyttöönsä uudenlaisen terveydenhuollon palvelun omahoitonsa tueksi.
Hankekoordinaattorin haalareissa verkkoja kutomassa
Hankekoordinaattorin haalarini on painava, mutta sopivan väljä siihen, kuinka hoitotyötä kymmeniä vuosia tehneen hoitajan diabetesopit ja uudet digitaalisen hoidon tuotokset saadaan niihin mahtumaan. Olen siis Erja Huttunen ja toimin Tulevaisuuden sotekeskushankkeessa sähköisen asioinnin ja digihoitopolku -projektin hankekoordinaattorina. Tehtäväni on muun muassa jalkauttaa digitaalista diabeteksen hoitopolkua yhdessä hyvinvointialueemme kehittäjien ja käytännön työtä tekevien ammattilaisten kanssa osaksi arkista työtä terveysasemilla.
Sähköinen ajanvaraus – asiointia silloin kuin se parhaiten sopii Sinulle!
”Viime viikolla jonotin tunnin terveysasemalle, että sain ajan varattua ja nyt flunssaa pukkaa. Huomenna olisi aika ja saankohan sieltä enää kiinni tähän aikaan?”
Päivä kehittäjähoitajan kengissä – Digihoitopolku rakennetaan yhdessä!
Tervetuloa mukaan minun työpäivääni! Monet työpäivistäni ovat etätyötä, mutta tänä helteisenä elokuun keskiviikkona minun työpäivääni sisältyy yhteistyötapaamiset kahdella Kysterin alueen terveysasemalla. Lähdetäänpä ajelemaan siis Tervoon ja Vesannolle. Nimeni on Anni-Liina Voutilainen. Työskentelen digihoitopolkujen kehittäjähoitajana Kysterissä, Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä, joka vastaa seitsemän Pohjois-Savolaisen kunnan (Leppävirta, Pielavesi, Keitele, Tervo, Vesanto, Kaavi ja Rautavaara) perusterveydenhuollon palveluiden järjestämisestä.
"Kädet saveen" - Sähköisen asioinnin kehittäjähoitajat kokoontuivat työpajaan pohtimaan digitaalisten hoitopolkujen integroimista käytännön asiakastyöhön
Samana päivänä pääsimme harjoittelemaan Terveyskylän Omapolkualustalla digihoitopolun käyttöä testausympäristössä. Oppimiseen tuo lisää perspektiiviä, kun pääsee asiakkaan näkymässä harjoittelemaan polun käyttöä ammattilaisen näkymän lisäksi.