Palveluun ohjautuminen, ennaltaehkäisevä työ ja monialainen yhteistyö sote-keskuksessa
-

Tämän projektin tavoitteena on kehittää erityisesti vastaanottotoimintojen käyttöön työkaluja ja toimintamalleja, jotka edesauttavat alueemme asukkaiden hoitoon pääsyä ja palveluiden saatavuutta. Tavoitteena on myös löytää keinoja palveluvalikoiman yhdenmukaistamiseksi alueella, jolla tavoitellaan aiempaa tasavertaisempia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Resursoinnin haasteisiin pyritään vastaamaan kehittämällä toimintamalleja niin, että ammattilaisten osaaminen kohdentuisi tulevaisuudessa aiempaa tehokkaammin palvelutarvetta vastaavasti.

Ratkaistavana haasteena ovat Pohjois-Savon pitkät välimatkat ja osin haasteelliset kulkuyhteydet, maamme korkein sairastavuus ja ikääntyvä väestö. Viimeisimpänä - muttei vähäisimpänä - ratkaistavana haasteena on akuutisti koko maatamme vaivaava pula ammattitaitoisesta henkilökunnasta.

Palveluita tuotetaan myös alueellamme monin eri menetelmin ja ne ovat eri tasoisia eri puolilla maakuntaa. Olemme nyt tilanteessa, jossa osaa toimintatavoistamme on pakko uudistaa ja yhtenäistää. Toivomme löytävämme keinoja palveluiden yhdenmukaistamiseen, jotta pystymme tuottamaan alueemme asukkaille heidän tarpeitaan vastaavia palveluita tasavertaisesti.

Projektin vastuuhenkilöt

Tätä kehitysprojektia luotsaa projektipäällikkö Anssi Uutela.

Pohjois-Savossa projektin kehittämisestä vastaavat Varkauden kaupunki, Kuopion kaupunki, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä ja Siilinjärven kaupunki yhdessä kumppaniorganisaatioidensa kanssa. Vastuukehittäjinä toimii Varkaudessa Sanna Tchaplinski tutkimuksellisuuden ja kehittämistoiminnan sekä monialaisen tiimityömallin osalta.

Ylä-Savossa monialaisen tiimityömallin kehittämistyöstä vastaavat Iiris Repo ja Merja Vartiainen sekä geneerisen palveluohjauskokonaisuuden osalta Juho Rytkönen.

Siilinjärvellä kehitetään palvelutarjotinta hyvinvointialueelle ja pilotoidaan monialaisen työparityöskentelyn mallia vastaanottotyössä vastuukehittäjä Katja Myllysen toimesta. Järjestöjen sähköisen alustan jatkokehittämisen sekä pilotointien käynnistämisen parissa työskentelee Heljä Koistinen.

Kuopiossa kehitetään asiakassegmentointia ja konsultaatiokäytäntöjä, joiden osalta vastuukehittäjänä toimii Maisa Ylitalo.

Lisätietoja antaa

Uutela, Anssi

Projektipäällikkö

 

Aiheesta blogissamme:

Rakenteellisella sosiaalityöllä saadaan tietoa asukkaiden hyvinvoinnista ja sosiaalisista ongelmista

Hyvinvointialueellamme on tavoitteena kehittää pitkällä tähtäimellä ennaltaehkäisevästi asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä uhkaaviin kriittisiin tekijöihin. Kehittämistyössä keskeisiä ovat asukkaiden, palvelujen kehittämisen ja kustannusten hillitsemisen näkökulmat. Tavoitteena on, että asiakkaat saavat tarvitsemansa laadukkaat ja vaikuttavat palvelut oikea-aikaisesti. Siksi kehittämistyössä tarvitaan tietoa mm. asukkaiden tarpeista ja palveluiden toimivuudesta.

Hyviä käytäntöjä etsimässä - kohteena työttömien terveystarkastukset

Pohjois-Savossa työttömien terveystarkastusten toteutumisessa on vielä parannettavaa. Työttömien terveystarkastukset ovat Pohjois-Savossa toteutuneet tilastojen valossa viime vuosina heikosti.

Monialainen tiimi – Verkostomainen asiantuntijajoukko asiakkaan tukena

Pohjois-Savon hyvinvointialueella kokeillaan rohkeasti uutta toimintamallia monialaisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden auttamiseksi. Varkauden Hyvinvointikeskus Aallossa on käynnissä monialaisen MOTI-tiimin pilotointi osana POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus hanketta.  MOTI-tiimi on tarkoitettu yli 18-vuotiaille asiakkaille, joilla on useiden eri sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta. Vastaavan mallin kehittäminen on käynnistetty myös Joroisissa ja Leppävirralla, joten toiminta tulee laajenemaan syksyn 2022 aikana. 

The eAsiakasraati käyntiin – aivan huippua!

On maanantai 6.6.2022, kello lähestyy 16:00. Sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen asiakasraadin vetäjien eli Erjan, Katjan, Eevan, Sarin ja Anni-Liinan jännitys tiivistyy. Ohjaajien työnjako raatilaisten ensimmäiseen tapaamiseen on suunniteltu, ja uusi asiakkaita osallistava työskentely odottaa tekijöitään. Pian onkin kokoushuoneessa paikalla seitsemän innostunutta raadin jäsentä. Tunnelma on aktiivisen odottava. Tästä se sitten alkaa – nimittäin sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämisen tueksi valitun eAsiakasraadin toiminta jatkuen kesäkuun 2023 loppuun.

Laadukkaat ja vaikuttavat palvelut vaativat tutkimusperusteisuutta

Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen yhtenä kansallisena tavoitteena on varmistaa sote-palvelujen laatu ja vaikuttavuus. Pohjois-Savon hyvinvointialueella on mahtavat edellytykset laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseen, sillä meillä on tarjolla erittäin laadukasta opetusta Itä-Suomen yliopistossa ja Savonia ammattikorkeakoulussa. Lisäksi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen ja koulutuksen monitieteinen yhteistyöverkosto Vaikuttavuuden talo tarjoaa meille erinomaisen väylän vaikuttavuusperusteiseen palvelujen kehittämiseen. Hyvinvointialueellamme toimii myös yliopistollinen sairaala.