Julkaistu
Neuvontaa ja ohjausta lasten, nuorten ja perheiden arjen tueksi
POSOTE20 Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeen toisen vaiheen myötä käynnistyi lasten, nuorten ja perheiden neuvonnan ja ohjauksen pilotti kymmenessä kunnassa Pohjois-Savon alueella. Neuvonta ja ohjaus on hyvin matalan kynnyksen palvelu, joka tarjoaa varhaista tukea lasten, nuorten ja perheiden arkeen.
Kuva: Alexander Dummer (Unsplash, kuvituskuva)
Yksi yhteydenotto riittää
Mikäli perheen arki tuntuu liian kuormittavalta tai vastaan tulee haasteita, joita olisi hyvä pohtia ammattilaisen kanssa, voivat lapset, nuoret ja perheet olla yhteydessä palveluun. Neuvontaan ja ohjaukseen voi olla yhteydessä puhelimitse palvelun aukioloaikoina. Aukioloaikojen ulkopuolella voi jättää viestin vastaajaan tai täyttää sähköisen yhteydenottolomakkeen, jolloin yhteydenottajaan ollaan yhteydessä mahdollisimman pian. Myös perhekeskusverkoston ammattilaiset voivat olla yhteydessä palveluun.
Missä kokeillaan?
Neuvontaa ja ohjausta pilotoidaan SavoGrow -kuntien alueella, Joroisissa, Lapinlahdella, Leppävirralla ja Varkaudessa. SavoGrow -alueella toiminta on käynnistynyt tammikuussa, muiden kuntien osalta toiminta käynnistyy maaliskuun aikana. Pilotissa tulee työskentelemään viisi perheneuvoja -nimikkeellä toimivaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.
Jalkautuva monialainen tiimi
Perheneuvojat edistävät pilottikunnissa myös monitoimijaisen yhteistyömallin käyttöönottoa. Neuvonnan ja ohjauksen kautta onkin mahdollista koolle kutsua perhekeskustiimin osaamista perheen tueksi niin ammattilaisen kuin perheenkin toimesta.
Lisätietoja:
Perhekeskus projektityöntekijät:
Reetta Rossi
reetta.rossi@kuopio.fi
p. 044 718 5951
Merja Jumpponen
merja.jumpponen@kuopio.fi
p. 044 7185945