POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hanke

Hyvinvointialueellamme etsitään vaikuttavampia toimintatapoja, jotta paremmin voiva Pohjois-Savo tulisi todeksi. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen toimesta saamme kokemusta siitä, minkälaisilla toimintavoilla voimme lisätä sekä hyvinvointialueen asiakkaiden että työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia.

-

Ajankohtaista

Uutiset

Mitä mieltä Pohjois-Savolaiset ovat tulevasta hyvinvointialueesta? Asukaskyselystä ja osallisuustoiminnasta nousee esiin kolme tärkeää pointtia

Pohjois-Savon hyvinvointialueen käynnistymisen kynnyksellä asukkaiden kuuleminen on ensisijaisen tärkeää. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen järjestämään asukaskyselyyn vastasi 1134 ja Innoduel -pikakyselyyn 298 henkilöä. Kysyimme tietoa asukkaille tärkeistä palveluista, palveluiden sujuvuudesta, sähköisistä palveluista sekä tavoitteista osallisuuden edistämiselle. Järjestimme lisäksi keväällä kumppanuusilta -kiertueen, johon osallistui yli sata kuntien, järjestöjen, yrittäjien ja seurakuntien edustajaa sekä aluevaltuutettuja. Tietoa hyödynnetään hyvinvointialueen strategiatyöhön.

THL - Työryhmä: kasvatus- ja perheneuvonta on palautettava perheiden varhaisen tuen sosiaalipalveluksi

Kasvatus- ja perheneuvonnan ydintehtävä on tukea perheen vanhempia, lasten kasvua ja kehitystä sekä perheen ihmissuhteita, korostaa kasvatus- ja perheneuvonnan kehittämistä pohtinut valtakunnallinen työryhmä. Sen mukaan kasvatus- ja perheneuvonta on lapsille ja perheille varhaista tukea tarjoava sosiaalipalvelu. Varhaisen tuen vahvistaminen ja palvelujen yhdenmukaistaminen ovat olleet sote-palvelujen kehittämisen keskeisiä tavoitteita.

Näillä toimenpiteillä Ylä-Savossa tuodaan asiakasta takaisin keskiöön - Vastaantottoiminnassa kokeillaan rohkeasti uusia toimintatapoja

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä on lähdetty toteuttamaan rohkeasti niitä toiminnan muutoksia, joissa palveluntuotantoa on kehitetty aiempaa asiakaslähtöisempään suuntaan. Julkisen terveydenhuollon keskeisenä ongelmina ovat palvelujen saatavuus ja niihin pääseminen. 

Sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämisen "starttitapahtumassa" oli täysi tohina päällä

Kehittämistyön ”starttitapahtumassa” oli tekemisen meininki; haasteiden tunnistaminen ja ratkaisukeskeisyys nousivat keskiöön. Tapahtuma käynnisti sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämistyön koko tulevalla Pohjois-Savon hyvinvointialueella.

Hei Sinä sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisestä kiinnostunut - Haku asiakasraatiin on auki

Tule mukaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia hoitopalveluita kehittävään asiakasraatiin

Blogi

Ota puheeksi, anna tilaa, kuuntele – Perhekeskusmallissa vahvistetaan puheeksiottamisen valmiuksia

Maaliskuussa 2022 vahvistetaan perhekeskuksen työntekijöiden puheeksiottamisen valmiuksia.

Mikä ihmeen diabeteksen digihoitopolku? Kenelle se oikein on tarkoitettu? Miten se saadaan käyttöön?

Erittäin hyviä kysymyksiä, joita kuulee usein sekä asiakkaiden, kansalaisten ja sote-ammattilaisten toteamana. Alkujaan aikuisikäisille insuliinihoitoista diabetesta sairastaville kohdennettu sähköinen palvelu, digihoitopolku, on rakennettu kansallisena yhteistyönä vuonna 2018 Terveyskylä-alustalle.

Miten sähköiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tukevat pohjoissavolaisten hyvinvointia ja ammattilaisen työtä?

Suuri osa meistä pystyy hoitamaan asioitaan sähköisiä palveluita hyödyntämällä.  Meillä on siis vaihtoehtoisia tapoja hoitaa omaan elämään liittyviä merkittäviä asioita. Voisiko tätä samaa ajatusta toteuttaa myös tulevaisuuden sote-keskustoiminnassa?

Nepsy-tiimit osaamisen ja vahvistamisen tukena uudella hyvinvointialueella

Neuropsykiatriset erityispiirteet (nepsy) heikentävät usein elämänlaatua. Käypä hoito -suosituksissa ilmaistaan, kuinka nepsy-oireiden kanssa esiintyy usein samanaikaisesti muita häiriöitä ja sairauksia, esimerkiksi masennus toistuvien epäonnistumisien seurauksena. Osalla lapsista ja nuorista voi olla taustalla myös neurobiologista alkuperää. Neuropsykiatriset erityispiirteet tulisikin nähdä ja tunnistaa erilaisten oireiden takaa, jotta heille mahdollistuisi oikein kohdennettu, oikea-aikainen tuki ja hoito koko perhe huomioiden. 

Mahdollisuus tehdä jotain toisin

Millaista olisi, jos… Asiakas saisi tarvitsemansa avun yhdellä yhteydenotolla? Työntekijä ei jäisi yksin ratkaisemaan asiakkaan vaativaa tilannetta? Palvelut olisivat yhdessä asiakkaiden kanssa suunniteltuja? 

POSOTE20-hankkeessa tapahtuu

"Jokainen ikäihminen on osa yhteiskuntaamme, he ovat meille rikkaus ja voimavara. He ovat varmasti ansainneet elää vanhuuden elämänvaiheena niin,...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

"Jokainen ikäihminen on osa yhteiskuntaamme, he ovat meille rikkaus ja voimavara. He ovat varmasti ansainneet elää vanhuuden elämänvaiheena niin,...

Kiireen selätys part 2: Työhuoneen tunnelmaa voi johtaa. 💛  Hieman rentouttavaa taustamusiikkia Youtubesta, kukkaset ja ripaus hentoa männyn...

Asiakaslähtöisiä palveluita voidaan kehittää vain ja ainostaan kuuntelemalla asiakkaita, eli siis hyvinvointialueemme asukkaita. Sähköisen asioinnin...

Myös ikääntyville suunnitellaan isoja helpotuksia palvelujen saamiseen: 👉 Yksi yhteinen palvelupiste - ei pompottelua 👉 Ammattilaisen tuella yhdessä...