POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hanke

Hyvinvointialueellamme etsitään vaikuttavampia toimintatapoja, jotta paremmin voiva Pohjois-Savo tulisi todeksi. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen toimesta saamme kokemusta siitä, minkälaisilla toimintavoilla voimme lisätä sekä hyvinvointialueen asiakkaiden että työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia.

-

Ajankohtaista

Uutiset

Mitä mieltä Pohjois-Savolaiset ovat tulevasta hyvinvointialueesta? Asukaskyselystä ja osallisuustoiminnasta nousee esiin kolme tärkeää pointtia

Pohjois-Savon hyvinvointialueen käynnistymisen kynnyksellä asukkaiden kuuleminen on ensisijaisen tärkeää. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen järjestämään asukaskyselyyn vastasi 1134 ja Innoduel -pikakyselyyn 298 henkilöä. Kysyimme tietoa asukkaille tärkeistä palveluista, palveluiden sujuvuudesta, sähköisistä palveluista sekä tavoitteista osallisuuden edistämiselle. Järjestimme lisäksi keväällä kumppanuusilta -kiertueen, johon osallistui yli sata kuntien, järjestöjen, yrittäjien ja seurakuntien edustajaa sekä aluevaltuutettuja. Tietoa hyödynnetään hyvinvointialueen strategiatyöhön.

THL - Työryhmä: kasvatus- ja perheneuvonta on palautettava perheiden varhaisen tuen sosiaalipalveluksi

Kasvatus- ja perheneuvonnan ydintehtävä on tukea perheen vanhempia, lasten kasvua ja kehitystä sekä perheen ihmissuhteita, korostaa kasvatus- ja perheneuvonnan kehittämistä pohtinut valtakunnallinen työryhmä. Sen mukaan kasvatus- ja perheneuvonta on lapsille ja perheille varhaista tukea tarjoava sosiaalipalvelu. Varhaisen tuen vahvistaminen ja palvelujen yhdenmukaistaminen ovat olleet sote-palvelujen kehittämisen keskeisiä tavoitteita.

Näillä toimenpiteillä Ylä-Savossa tuodaan asiakasta takaisin keskiöön - Vastaantottoiminnassa kokeillaan rohkeasti uusia toimintatapoja

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä on lähdetty toteuttamaan rohkeasti niitä toiminnan muutoksia, joissa palveluntuotantoa on kehitetty aiempaa asiakaslähtöisempään suuntaan. Julkisen terveydenhuollon keskeisenä ongelmina ovat palvelujen saatavuus ja niihin pääseminen. 

Sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämisen "starttitapahtumassa" oli täysi tohina päällä

Kehittämistyön ”starttitapahtumassa” oli tekemisen meininki; haasteiden tunnistaminen ja ratkaisukeskeisyys nousivat keskiöön. Tapahtuma käynnisti sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämistyön koko tulevalla Pohjois-Savon hyvinvointialueella.

Hei Sinä sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisestä kiinnostunut - Haku asiakasraatiin on auki

Tule mukaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia hoitopalveluita kehittävään asiakasraatiin

Blogi

Mistä geneerisessä palveluohjauksessa on kyse ja miksi asiakkaan tarpeiden tunnistaminen on niin tärkeää?

Geneerisestä palveluohjauksesta puhuttaessa nousee esiin paljon ajatuksia ja mietteitä, kuten on aiheen ympärillä toimijoitakin. Asiakkaan kannalta on ollutkin tärkeää mistä puhutaan. Aluksi on täytynyt hahmottaa kokonaiskuva mitä geneerisellä mallilla tarkoitetaan ja mitä siltä haetaan tulevalla hyvinvointialueella.

Parempaa asiakaslähtöisyyttä sekä varautumista tulevaisuuden vaatimiin velvoitteisiin - Sotekeskuksen projektikokonaisuus etsii ratkaisuja monisyisiin haasteisiin

Hei! Olen Anssi Uutela ja tulen Ylä-Savon SOTE kuntayhtymästä, jossa viimeiset vuodet olen toiminut johtavana lääkärinä. Koko maassa kuten myös Pohjois-Savossa mennään parhaillaan vauhdilla kohti yhteistä hyvinvointialuetta, minkä vuoksi myös minun työtehtäväni ovat viime aikoina keskittyneet tulevan hyvinvointialueen palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Väkivallasta vaikutusvaltaan - Miten voimme viestinnällä lisätä hyvinvointia jokapäiväisissä kohtaamisissamme?

Mikään muu asia tässä maailmassa ei ole pysyvä vakio paitsi muutos. Muutos pelottaa meitä, sillä se tarkoittaa siirtymistä kohti tuntematonta. Tuohon tuntemattomaan kukin meistä peilaa pahimpia pelkojaan: epäonnistumisesta jopa kuolemaan saakka.

Universaalia ja ehkäisevää perhetyötä Pohjois-Savon alueelle

Perhekeskuksessa on käynnistetty neuvolan perhetyön pilotti joka on universaalia, ehkäisevää työtä ja jota on tarjolla lasta odottaville sekä neuvolaikäisten lasten perheille. Palvelu tuotetaan yhteistyössä neuvolan kanssa.

Pyydä apua mielummin heti tai liian aikaisin

Lapsiperhearjessa asiat harvoin menevät niinkuin on suunniteltu. Kun aikataulut pettävät ja lapsen mielessä on aamulla päiväkotiin lähtiessä täysin muut suunnitelmat kuin pukeminen ja ajallaan lähtö, saattavat tällaiset tapahtumat pitkään jatkuvana alkaa kuormittamaan vanhempaa ja aiheuttamaan stressiä. Matalan kynnyksen avulle ja tuelle on selvästi kysyntää ja tarvetta nykypäivän perheissä..

POSOTE20-hankkeessa tapahtuu

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

Kiireen selätys part 2: Työhuoneen tunnelmaa voi johtaa. 💛  Hieman rentouttavaa taustamusiikkia Youtubesta, kukkaset ja ripaus hentoa männyn tuoksua...

Asiakaslähtöisiä palveluita voidaan kehittää vain ja ainostaan kuuntelemalla asiakkaita, eli siis hyvinvointialueemme asukkaita. Sähköisen asioinnin...

Myös ikääntyville suunnitellaan isoja helpotuksia palvelujen saamiseen: 👉 Yksi yhteinen palvelupiste - ei pompottelua 👉 Ammattilaisen tuella yhdessä...

Kiireen selätys part 2: Työhuoneen tunnelmaa voi johtaa. 💛  Hieman rentouttavaa taustamusiikkia Youtubesta, kukkaset ja ripaus hentoa männyn...

Asiakaslähtöisiä palveluita voidaan kehittää vain ja ainostaan kuuntelemalla asiakkaita, eli siis hyvinvointialueemme asukkaita. Sähköisen asioinnin...

Myös ikääntyville suunnitellaan isoja helpotuksia palvelujen saamiseen: 👉 Yksi yhteinen palvelupiste - ei pompottelua 👉 Ammattilaisen tuella yhdessä...

Viime vuonna kehitysmankeliin pääsi muistihäiriöpotilaiden hoito- ja palvelupolku. Alustavat kokemukset muutoksista ovat jälleen lupaavia ja vielä...