POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hanke

Hyvinvointialueellamme etsitään vaikuttavampia toimintatapoja, jotta paremmin voiva Pohjois-Savo tulisi todeksi. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen toimesta saamme kokemusta siitä, minkälaisilla toimintavoilla voimme lisätä sekä hyvinvointialueen asiakkaiden että työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia.

-

Ajankohtaista

Uutiset

Mitä mieltä Pohjois-Savolaiset ovat tulevasta hyvinvointialueesta? Asukaskyselystä ja osallisuustoiminnasta nousee esiin kolme tärkeää pointtia

Pohjois-Savon hyvinvointialueen käynnistymisen kynnyksellä asukkaiden kuuleminen on ensisijaisen tärkeää. POSOTE20 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen järjestämään asukaskyselyyn vastasi 1134 ja Innoduel -pikakyselyyn 298 henkilöä. Kysyimme tietoa asukkaille tärkeistä palveluista, palveluiden sujuvuudesta, sähköisistä palveluista sekä tavoitteista osallisuuden edistämiselle. Järjestimme lisäksi keväällä kumppanuusilta -kiertueen, johon osallistui yli sata kuntien, järjestöjen, yrittäjien ja seurakuntien edustajaa sekä aluevaltuutettuja. Tietoa hyödynnetään hyvinvointialueen strategiatyöhön.

THL - Työryhmä: kasvatus- ja perheneuvonta on palautettava perheiden varhaisen tuen sosiaalipalveluksi

Kasvatus- ja perheneuvonnan ydintehtävä on tukea perheen vanhempia, lasten kasvua ja kehitystä sekä perheen ihmissuhteita, korostaa kasvatus- ja perheneuvonnan kehittämistä pohtinut valtakunnallinen työryhmä. Sen mukaan kasvatus- ja perheneuvonta on lapsille ja perheille varhaista tukea tarjoava sosiaalipalvelu. Varhaisen tuen vahvistaminen ja palvelujen yhdenmukaistaminen ovat olleet sote-palvelujen kehittämisen keskeisiä tavoitteita.

Näillä toimenpiteillä Ylä-Savossa tuodaan asiakasta takaisin keskiöön - Vastaantottoiminnassa kokeillaan rohkeasti uusia toimintatapoja

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä on lähdetty toteuttamaan rohkeasti niitä toiminnan muutoksia, joissa palveluntuotantoa on kehitetty aiempaa asiakaslähtöisempään suuntaan. Julkisen terveydenhuollon keskeisenä ongelmina ovat palvelujen saatavuus ja niihin pääseminen. 

Sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämisen "starttitapahtumassa" oli täysi tohina päällä

Kehittämistyön ”starttitapahtumassa” oli tekemisen meininki; haasteiden tunnistaminen ja ratkaisukeskeisyys nousivat keskiöön. Tapahtuma käynnisti sähköisen asioinnin ja digihoitopolkujen kehittämistyön koko tulevalla Pohjois-Savon hyvinvointialueella.

Hei Sinä sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisestä kiinnostunut - Haku asiakasraatiin on auki

Tule mukaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia hoitopalveluita kehittävään asiakasraatiin

Blogi

"Kädet saveen" - Sähköisen asioinnin kehittäjähoitajat kokoontuivat työpajaan pohtimaan digitaalisten hoitopolkujen integroimista käytännön asiakastyöhön

Samana päivänä pääsimme harjoittelemaan Terveyskylän Omapolkualustalla digihoitopolun käyttöä testausympäristössä. Oppimiseen tuo lisää perspektiiviä, kun pääsee asiakkaan näkymässä harjoittelemaan polun käyttöä ammattilaisen näkymän lisäksi.

Apua! Miten selviän kesästä? Kesäloma voi tuoda haaveiden mukana myös kovia paineita perheisiin

Kesään liitetään pitkän talven aikana odotuksia, toiveita ja unelmia. Odotettuun kesään ja mahdolliseen lomaan liittyy ihania odotuksia, mutta se voi olla myös toiveiden törmäyspiste. Perhekeskuksen neuvonta ja ohjaus palvelusta lähdimme miettimään millaisia paineita kesään voi perheissä liittyä.

Me kysyimme, te vastasitte - Asukaskyselyssä nousi esiin muun muassa huoli palveluiden pysyvyydestä ja henkilöstön riittävyydestä

POSOTE20:n asukaskysely avattiin syyskuussa 2021. Vastauksia kerättiin hankkeen kotisivulta, sosiaalisesta mediasta sekä sähköpostitse. Hyödynsimme myös järjestöjen uutiskirjeitä sekä verkostoja. Toisessa aallossa kyselyä jaettiin Facebookin kuntakohtaisiin "puskaradioihin" ja ilmoitustauluille. Pohjois-Savon asukkailla on selvästi tarvetta saada ääntänsä kuuluviin, sillä kyselyyn vastasi lopulta 1134 henkilöä!

Yksilöllisempää tarpeisiin vastaavaa palvelua ja oman työn tuloksia näkyväksi – RAI-järjestelmästä voi hyötyä koko ketju asiakkaasta johtoon asti

RAI-järjestelmä on sote-ammattilaisen työkalu, jonka avulla voidaan selvittää asiakkaan palvelutarpeet ja kohdentaa palvelut oikein ja asiakkaan tarpeen mukaan. Se on suunnattu ikäihmisten koti- ja pitkäaikaishoitoon sekä ennaltaehkäisevään työhön, kehitysvammahuoltoon ja kaikenikäisten mielenterveystyöhön. RAI-Järjestelmää ollaan ottamassa laajemmin käyttöön Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Käyttöönotto on alkanut Kuopiossa, Varkaudessa ja Ylä-Savon soten kuntien ja kuntayhtymän ikääntyneiden, vammais- ja mielenterveyspalveluissa

Tiimi kutsutaan kokoon asiakkaan tarpeiden mukaan – Tiimityömalleja kokeillaan nyt koko Pohjois-Savon alueella

Keväällä 2021 käynnistettiin monialaisen tiimityön mallin yhteiskehittäminen Kuopiossa, Varkaudessa ja Ylä-Savon SOTE:ssa. Tiimityön mallia pilotoidaan erilaisilla kokoonpanoilla Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Tiimeissä sote-ammattilaiset toimivat verkostomaisesti yhteistyössä, jotta monialaisia palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluista muodostuu selkeä kokonaisuus. Tiimissä asiakkaalle määritetään vastuutyöntekijä ja sovitaan selkeä vastuunjako eri ammattilaisten välillä. Asiakkaan ei tarvitse itse tietää ja osata sote-palvelujen kokonaisuutta, vaan ammattilaiset ohjaavat asiakasta tarvelähtöisesti.

POSOTE20-hankkeessa tapahtuu

"Jokainen ikäihminen on osa yhteiskuntaamme, he ovat meille rikkaus ja voimavara. He ovat varmasti ansainneet elää vanhuuden elämänvaiheena niin,...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

@Varkauden kaupunki kokeilee rohkeasti MOTI-tiimiä (siis monialaista tiimiä) hyvinvointikeskus Aallossaan uutena toimintatapana. Mistä on kyse ja...

"Jokainen ikäihminen on osa yhteiskuntaamme, he ovat meille rikkaus ja voimavara. He ovat varmasti ansainneet elää vanhuuden elämänvaiheena niin,...

Kiireen selätys part 2: Työhuoneen tunnelmaa voi johtaa. 💛  Hieman rentouttavaa taustamusiikkia Youtubesta, kukkaset ja ripaus hentoa männyn...

Asiakaslähtöisiä palveluita voidaan kehittää vain ja ainostaan kuuntelemalla asiakkaita, eli siis hyvinvointialueemme asukkaita. Sähköisen asioinnin...

Myös ikääntyville suunnitellaan isoja helpotuksia palvelujen saamiseen: 👉 Yksi yhteinen palvelupiste - ei pompottelua 👉 Ammattilaisen tuella yhdessä...